Vlak voordat de autobranche de eindejaarssprint inzet, ziet het er niet heel goed uit qua cijfers. De branche noteerde in november een daling in de verkoop van 17,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, dit blijkt uit cijfers van Aumacon en Bovag.

In totaal werden er afgelopen maand 27.333 nieuwe vierwielers geregistreerd, een jaar ervoor waren dat er nog 33.149.

Toch is het wel een stijging ten opzichte van oktober van dit jaar. Toen werden er nog 24.110 geregistreerd. Aumacon verwacht dat er nog een kleine 30.000 voertuigen bijkomen in december en schat dat het totaal aantal verkochte auto’s uitkomt op 315.000 stuks. Daarmee ligt de totale verkoop 11,5 procent lager dan in 2020.

In de ranglijsten veranderde er niet veel: Kia staat nog steeds boven Volkswagen als meest verkochte merk in 2021 en heeft zijn voorsprong in november nog licht uitgebouwd. Het lijkt er dan ook op dat het Zuid-Koreaanse automerk het jaar uitgaat als marktleider.

In 2020 verkocht Volkswagen ongeveer 10.000 voertuigen meer dan Kia in Nederland.

Top 5 merken in Nederland van 1 januari tot en met 30 november 2021

  1. Kia met 9,5 procent marktaandeel (27.282 verkochte auto’s)
  2. Volkswagen met 9,2 procent marktaandeel (26.453 verkochte auto’s)
  3. Toyota met 7,4 procent marktaandeel (21.177 verkochte auto’s)
  4. Peugeot met 6,5 procent marktaandeel (18.618 verkochte auto’s)
  5. Skoda met 6,4 procent marktaandeel (18.411 verkochte auto’s)

De meest geregistreerde merken in november 2021

  1. KIA met 10,1 procent marktaandeel (2.766 verkochte auto’s)
  2. Volkswagen met 9,3 procent marktaandeel (2.538 verkochte auto’s)
  3. Toyota met 8 procent marktaandeel (2.194 verkochte auto’s)
  4. Skoda met 6,7 procent marktaandeel (1.821 verkochte auto’s)
  5. Hyundai met 6,6 procent marktaandeel (1.798 verkochte auto’s)

De echte opvallende bewegingen vinden zich buiten de top 5 af. Daar vinden we nieuwkomer Lynk & Co die zijn auto 'verkoopt' in abonnementsvorm. Voor nog geen 500 euro per maand staat er een voor de deur. En die constructie lijkt goed te werken, want binnen de paar maanden die het merk in Nederland actief is, streefde het Tesla ruimschoots voorbij.

Lynk & Co wist tot nu toe 2.485 (waarvan 649 in november) auto's te registreren. Tesla komt dit jaar nog niet verder dan 2.270 (waarvan 246 in november) geregistreerde auto's in 2021. Maar het bedrijf van Elon Musk belooft een een flinke levering in de laatste dagen van december.

Onderaan de lijst bevinden zich de duurdere merken zoals Rolls-Royce. En daar lijkt men geen last te hebben van dalende cijfers.

Hoewel de makers van de luxe-auto's ook last hebben van leveringsproblemen door chiptekorten, boeken ze toch flinke plussen. Rolls-Royce wist dit jaar al 166,7 procent meer voertuigen te verkopen. Dat komt neer op 16 auto's tot nu toe tegenover 6 in 2020.

Lees ook: Het auto-abonnement: wat is het en wat zijn de voordelen? We vergelijken 5 aanbieders